• {{sprak.SprakNavn}} {{sprak.SprakNavn}}
  • {{sprakVariabler[s.stegnavn]}}
{{sprakVariabler["AvbrytSkjemaUtfylling"]}}
{{sprakVariabler["InnloggingWizardKreverInnlogging"]}}: {{sprakVariabler["InnloggingWizardValgfriInnlogging"]}}: {{sprakVariabler["SkjemaNavn"]}}
  • {{sprakVariabler['InnloggingWizardTooltip' + innlogging.InnloggingsTooltip]}}

{{sprakVariabler['LoggInnEpost']}}

{{sprakVariabler['InnloggingWizardTooltipEpost']}}

{{sprakVariabler["GlemtPassordTekst"]}}

*{{sprakVariabler["EpostIkkeRegistrert"]}}

{{sprakVariabler["InnloggingWizardKodeIEpost"]}}

{{sprakVariabler["NullstillPassordTekst"]}}

{{sprakVariabler["AktiveringEpost"]}}

{{sprakVariabler["KontoAktivert"]}}

{{sprakVariabler["AktiveringsLenkeUgyldig"]}}

Nettlesersesjonen er utløpt, og utfylling som ikke er lagret kan være tapt. Vennligst last siden på nytt for å fortsette på skjemaet.

Skjemautfylling

Søknad om fritak fra opplæring i norsk og samfunnskunnskap

Informasjon

Du kan søke om fritak fra plikt til opplæring i norsk og samfunnskunnskap hvis du:

• kan dokumentere tilstrekkelige kunnskaper i norsk eller samisk
  • kan dokumentere tilstrekkelige kunnskaper om det norske samfunnet
  • har særlige helsemessige eller andre tungtveiende årsaker som gir grunnlag for fritak. Dette må dokumenteres av lege eller spesialisttjeneste

Innvandrere kan søke kommunen om fritak fra plikt til opplæring i norsk og samfunnskunnskap. Reglene for fritak gjelder for personer som omfattes av rett og/eller plikt til opplæring. Personer som får fritak fra plikten mister retten til gratis opplæring.

Søknad om fritak sendes sammen med dokumentasjon og kopi av pass/ID med foto. All dokumentasjon må være stemplet med rett kopi for å bli godkjent.

Skal du søke statsborgerskap?

Dersom du har permanent oppholdstillatelse men ikke har gjennomført obligatoriske timer og/eller prøver, må du søke om fritak hos UDI/politiet. Kommunen kan ikke behandle søknader om fritak for denne gruppen. Søknad om fritak kan du sende samtidig som du søker om statsborgerskap.

Forskrift til integreringsloven (integreringsforskriften)

Hjelp
Lukk
  1. Klikk på Hjelpesymbol der du trenger hjelp til utfyllingen
  2. Skjemaet lagrer svarene underveis i utfyllingen. Hvis du velger å avbryte ved f.eks. å lukke nettleservinduet eller trykke på Avbryt-knappen og deretter bekrefter at du vil avbryte utfyllingen, vil all informasjon bli borte.
  3. Ingenting sendes inn før du selv ber om det, ved å velge Send inn-knappen. Den kommer fram etter at opplysningene er kontrollert og godkjent på oppsummeringssiden.

Elektroniske vedlegg kan du sende med skjemaet automatisk:

1. Gå til fanen "Vedlegg" i skjemaet.
  2. Trykk på knappen. Bla gjennom (browse) for å velge et dokument som du har tilgang til fra PC-en din.
  3. Trykk på knappen Last opp.
  4. Gjenta hvis du skal legge ved flere filer. Dokumentene listes opp på denne siden.
  5. Trykk på knappen Neste side når du er ferdig med å velge filer.

Bruk og utfylling

Klikk på hjelpesymbolene for informasjon om utfylling.

* Betyr obligatorisk for utfylling

Etter 20 minutter uten aktivitet kan utfylling av skjema gå tapt.

Klikk på Hjelp øverst til høyre for generell hjelp om skjema og opplasting av vedlegg.

Vennligst vent...